fredag 12 oktober 2012

England


En liten rapport från en fantastisk vecka i England med 3 av mina underbara kollegor. Jag som inte jobbat på denna avdelning så länge heller, bara sedan i mitten av maj, fick verkligen lära känna dessa härliga tjejer. En del foton blev det och jag kan bara visa en bråkdel här.


Tidigt, tidigt söndag morgon den 30 september kom taxin och hämtade mig. Snacka om lyx att få åka taxi till flyget. 06.20 lyfte planet och vi mellanlandade i Amsterdam där vi fick ett par timmar på flygplatsen. Sen bar det vidare mot London, eller "Landen" som vi nu fått lära oss att det uttalas.

Skolan vi skulle gå på ligger i en liten by som heter Wheatley, straxt utanför Oxford. Så en liten bilresa från flyget innan vi var där. Vi blev placerade i vars en familj och vi mer eller mindre bara lämnade in väskorna för att sen bege oss till närmsta pub för lite lunch. The Railway.

 

Familjerna skulle stå för frukost och middag men lunchen fick vi stå för själva. Sen strosade vi runt lite i byn. Allt är så litet och pittoreskt, så himla mysigt, precis som en liten engelsk by ska vara.


 
 

Familjen jag var placerad i var jättebra. De fick mig verkligen att känna mig som en i familjen och bjöd in mig i deras vardag. En mamma Alice, pappa Peter, dotter Stacy, 17 år, son Harry, 12 år, och så en brun labrador som heter Roxy. Helt klart min favvo J. Vi tillbringade dock inte så mycket tid med våra familjer, det fanns ju så mycket annat vi ville göra på kvällarna. Som att åka till Oxford med bussen för att shoppa och äta där. På måndagen, efter en halvdag i skolan, hade skolan ordnat en guidad stadstur i Oxford. Så himla vackert! Det går inte att beskriva dessa gamla vackra byggnader. Tagna precis som ur en Harry Potter-film.


Annars var det skola på dagarna. Underbara lärare, framförallt Helen som vi hade varje förmiddag. Tim och Prue som vi hade på eftermiddagarna var också toppen, men Helen var underbar. Och vilket fint namn också J. Vi har lärt oss en hel del. De tyckte att vi hade ganska hög nivå på vår engelska och anpassade undervisningen bra till vår nivå. Det var mycket konversation om allt mellan himmel och jord och vi fick verkligen träna oss på att hitta ord och rätt uttal. Mycket skratt blev det också under denna vecka, men jag tror att det uppskattades av lärarna att vi var en så lättsam grupp.

 Lite bilder från Oxford också.










Den här bilden är tagen på New College och denna innergård har faktiskt varit med i en av Harry Potter-filmerna.

Och lite vyer över Wheatley tagna från en promenad tillsammans med Alison och Roxy. En ljuvlig morgon med lite soldis över byn.





Fredagen kom snabbt och det var dags att åka hem igen. Lite sorgligt men också skönt att komma hem där man inte måste vara koncentrerad på att hitta ord och uttal så fort man ska säga något. Mycket rolig resa … och nyttig J.

1 kommentar:

  1. Vilka fina bilder Helén!
    Alltid skönt att komma HEM ;)
    Nå, har du köpt några Morrocanprodukter ännu?
    Ha det gott!
    //CEcilia

    SvaraRadera